Muhammad s.a.w : Teacher of Teacher

  

We once had a Teacher
The Teacher of teacher,
 
He changed the world for the better
And made us better creatures,
O Allah we’ve shamed ourselves
We’ve strayed from Al-Mu’allim,
Surely we’ve wronged ourselves
What will we say in front of him?
O Mu’allim…

 

Chorus
He was Muhammad salla Allahu ‘alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon Mankind,
He was Muhammad salla Allahu ‘alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon Mankind,
Teacher of all Mankind.

 

Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi ya Muhammad (My beloved O Muhammad)
Ya Shafi’i ya Muhammad (My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad (The best of Allah’s creation is Muhammad)
Ya Mustafa ya Imamal Mursalina (O Chosen One, O Imam of the Messengers)
Ya Mustafa ya Shafi’al ‘Alamina (O Chosen One, O intercessor of the worlds)

 

He prayed while others slept
While others ate he’d fast,
While they would laugh he wept
Until he breathed his last,
His only wish was for us to be
Among the ones who prosper,
Ya Mu’allim peace be upon you,
Truly you are our Teacher,
O Mu’allim..

 

(Chorus)

 

He taught us to be just and kind
And to feed the poor and hungry,
Help the wayfarer and the orphan child
And to not be cruel and miserly,
His speech was soft and gentle,
Like a mother stroking her child,
His mercy and compassion,
Were most radiant when he smiled

 

(Chorus)

 

Lyrics and Composition: Sami Yusuf
Producer: Sami Yusuf
Album : Al-Mu’allim

Buku Pilihan : Formula Solat Sempurna

Tajuk                                        : Formula Solat Sempurna.

Pengarang                                 : Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Halaman                                   : 174 mukasurat.

Terbitan                                   : Telaga Biru Sdn. Bhd.

Semua orang Islam sedia maklum bahawa ibadah solat merupakan ibadah khusus yang sangat penting di dalam ajaran Islam. Solat merupakan tiang agama sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. “Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat, sesungguhnya dia sudah menegakkan agama dan barangsiapa yang meninggalkan solat, sesungguhnya dia meruntuhkan agama” . Ibadah solat juga merupakan ibadah yang paling awal ditanya oleh Allah di Akhirat kelak. Jika Solatnya sempurna maka pahala amalan yang lain juga sempurna. Jika solat tidak sempurna maka cacatlah pahala amalan yang lain. 

Sejak kita kecil hingga besar, kita di ajar solat oleh ustaz dan ustazah. Dari Wuduk hinggalah ke praktikal solat. Saya masih ingat bagaimana seorang ustaz saya mendenda saya dan rakan berdiri atas kerusi hanya kerana tidak menghafal niat solat.

Bila mula menjejak dewasa dan peluang untuk mendalami ilmu barulah persoalan sumber dan dalil dibentangkan kepada kita. itupun bagi yang melanjutkan pelajaran dalam bidang Syariah. Bagi orang awam seperti saya, ilmu mengenai solat dan kesempurnaanya hanya dapat ketika kuliah agama di masjid dan surau serta melalui bacaan buku.

Dengan terbitnya buku ‘Formula Solat Sempurna’ hasil tulisan Ustaz Zaharuddin ini amat tepat masanya di saat orang Islam memerlukan buku ilmiah berkenaan ibadah khususnya ibadah solat. Buku berkenaan ibadah solat dan cara melaksanakannya banyak di dalam pasaran.

Namun begitu terdapat beberapa keistimewaan buku ini berbanding buku lain :

1) Buku ini ditulis secara separa ilmiah bersandarkan kefahaman dalil-dalil asas dan pandangan ulamak daripada pelbagai mazhab dan zaman. Walupun buku ini padat dengan dalil dan pandangan ulamak, ia amat mudah difahami khususnya bagi pembaca yang tidak mempunyai pengetahuan mendalam dalam bidang syariah. Selain itu, dalil-dalil yang dibentangkan dan dibahaskan didalam buku ini dapat dijadikan hujah dan sumber pegangan khususnya di dalam ibadat solat.

2) Persoalan solat dibincangkan secara terperinci daripada berwuduk, berdiri tegak hinggalah kepada memberi salam. Dicelah-celah perbincangan ada disebut mengenai pelbagai persoalan dan permasalahan mengenai ketepatan perlakuan solat. Contohnya jarak antara 2 kaki ketika berdiri tegak dan cara mengangkat takbiratulihram, yang mana dicatatkan terdapat 3 cara mengangkat tangan yang betul iaitu paras bahu, di telinga dan ibu jari paras bawah telinga. Persoalan baca Basmalah sebelum al-Fatihah kuat atau perlahan, adakah lutut atau tangan terlebih dahulu mencecah tanah semasa turun sujud? dan sebutan ‘saidina‘ semasa membaca selawat ke atas Nabi s.a.w ketika Tasyahud Akhir adalah contoh lain seputar permasalahan solat yang sering orang Islam lakukan ketika solat. 

3) Dipaparkan di dalam buku ini gambar yang menunjukkan pergerakan solat yang betul dan tepat.

4) Walaupun buku ini ditulis mengikut Mazhab Syafie, penulis juga ada memaparkan pandangan daripada mazhab lain (Hanafi, Maliki dan Hambali) khususnya dalam perkara-perkara sunat. Disini penulis akan membentangkan pandangan mazhab dan kemudiannya menyimpulkan pandangan mana yang boleh dipegang dan dijadikan amalan.

5) Selain membincangkan solat dan isu seputar dengannya, buku ini juga membincangkan mengenai khusyuk dalam solat dan cara untuk memperolehi khusyuk ketika solat. Ini kerana khusyuk merupakan inti dalam solat.

6) Walaupun berlaku pertembungan pandangan mazhab di dalam persoalan solat, penulis tidak membahaskan mengenainya di dalam buku ini. Penulis sering menegaskan bahawa ‘dari setiap lembaran buku, jika terdapat sebarang fakta yang anda tidak bersetujui, tinggalkan ia dan ambillah yang anda setujui’.

7) Yang paling penting, buku ini sesuai dengan semua peringkat umur dan tahap pendidikan. Ini kerana buku ini bukan sahaja dituju kepada kanak-kanak malah orang dewasa juga. Cara penyampaian buku ini mudah dan ringkas hingga orang yang mempunyai ilmu syariah tahap minimum pun dapat memahami dengan baik.  

Petikan Belakang Buku ini :-

“Formula Solat sempurna ini menjelaskan kepada pembaca dengan pendekatan mudah dan mantap berkenaan cara menunaikan solat secara lebih sempurna iaitu dengan menggabungkan amalan-amalan sunat dalam solat berserta rukun dan syaratnya.

Keistimewaan buku ini terletak pada kupasan ringkas dan padat hasil kajian mendalam daripada kitab-kitab turath silam dan kontemporari. Penulis membawakan nas-nas yang dikira terbaik dari hasil nukilan ijtihad para ulama hadis dan semasa.

Aspek ini menjadikan ia sebuah buku yang amat sesuai buat semua lapisan masyarakat dan latar belakang, Hinggakan mereka yang mempunyai kefahaman Syariah yang minimum juga mampu memahami ulasan di dalam buku ini dengan baik. Demikian juga mereka yang khusus dalam pengajian ilmu Syariah juga diyakini akan mendapat sesuatu yang menarik daripada buku ini. Kandungan buku ini disusun dalam bentuk menarik mengikut kronologi pergerakan solat dan kemudian disusuli dengan nas-nas warid dari Nabi s.a.w. Seterusnya huraian amat berguna berkaitan khusyuk, masalah dan puncda kehilangannya dewasa ini.

Agak sukar ditemui sebuah buku yang merawat pelbagai isu solat dalam bentuk komprehensif, padat beserta dalil sebegini. Ini menjadikan buku di hadapan  anda ini begitu istimewa dan mesti dimiliki oleh semua lapisan masyarakat sama ada pelajar, ulama, ahli akademik, orang ramai, dan bagi semua yang ingin mengaudit solat mereka sama ada menuruti mazhab Syafie atau lainnya.”

Pada pendapat saya, buku ini amat penting bagi sesiapa yang ingin memperbaiki kualiti solatnya. Semoga buku ini dapat menjadi panduan untuk kita mengerjakan solat dengan lebih sempurna demi mendapat keredhaanNya, InsyaAllah.

 

 

Seloka Rumahtangga

i )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “Apa yang ayang inginkan..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “Setiap tahun saya berikan…tak cukup lagi ke ?”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “bukan harijadi awak dah lepas ke?”…

ii )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “takpe, biar abang masak..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “masak jer la apa2 jer..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : ” bakar je lar dapur tu…”

iii )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang mengandung..”
Suami : “Abang tak sabar nak lihat anak kita..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Abang tolong buat susu anak..”
Suami : “Abang mengantuk laa..ayang buat laaa..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : ” Cuba awak tegur anak tu sikit..”
Suami : “Haiii..anak awak..memang ikut mak…gerenti bengong nyer…”

iv)
Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : “OK..no problem..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : “Saya penat, awak ajelahh yang buat..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : ” apa kata awak masak, awak kemas, awak buat sumer …saya sibuk nak baca suratkabar ni, nak amik tau perkembangan dunia…”

It’s My Birthday Today!!!

Hari ini hari istimewa buat diriku. Ia satu tarikh ulang tahun kelahiran saya ke dunia fana ini. Hari yang menginsafkan diri bahawa betapa sukarnya ibu melahirkan diri ini ke dunia. Satu tarikh penanda aras kehidupan bahawa diriku sudah semakin tua (walaupun hati masih muda, hehehe..). 

Selamat Hari Lahir buat diriku dan orang-orang yang menyambut pada tarikh yang sama dengan diriku. Hrmm..sudah semakin tua diri ini rupanya.

p/s : Terima kasih buat keluarga (especially to my beautiful wife and my very adorable daughter) dan rakan-rakan yang mengirim ucapan, tidak kira secara lisan, e-mail, frienster dan juga sms. Thank’s 🙂

Di Sebalik Fenomena Harga Minyak Naik..

BEZA KUANTITI BAGI SETIAP RINGGIT… Azhan Sharom, 23, yang ditemui di Jalan Batu Buruk, Kuala Terengganu, Terengganu menunjukkan botol berisi minyak bagi setiap ringgit yang dibelanjakan. Kuantiti botol kiri berdasarkan harga lama manakala yang kanan pula jika mengikut harga baru, berkuat kuasa tengah malam tadi.   (Ihsan mSTAR)

Tepat jam 12.00 malam bertarikh 5 Jun 2008, harga minyak di seluruh Malaysia dinaikkan dari RM 1.92 seliter ke RM 2.70 seliter kenaikan sebanyak 40% atau RM 0.78). Ketika pengumuman kenaikan harga minyak ini diumumkan oleh PM (lihat ini), saya berada di Ipoh. Pada ketika itu saya sibuk bersama keluarga.

Maka bermulakah satu drama yang menarik di semua stesen minyak. Bagai satu pesta, orang ramai berpusu-pusu ke stesen minyak. Tujuannya hanya satu, ‘memenuhkan tangki minyak mengikut harga lama‘. Pada ketika ini bukan hanya Petronas sahaja yang penuh bersesak-sesak melayan pemandu, stesen minyak lain juga menghadapi senario yang sama. Pemandu pula tidak hanya orang Melayu, orang Cina dan India pun sama. Stesen minyak penuh sesak dengan kereta, motorsikal malah lori pun sama. Jalan-jalan yang sebelum ini lengang jadi jem sehingga berkilo-kilometer. Ini hanya sebab beratur menunggu giliran mengisi minyak.

Mungkin benar kata Ustaz Zaharuddin, “Di Malaysia kita ini, sebenarnya banyak isu selain kenaikan harga, kita ada isu murtad, riba, syirik, bomoh, tangkal, zina, maksiat, culik, sumbang mahram dan pelbagai lagi. Namun dalam banyak-banyak isu, isu kenaikan harga beras dan minyak ini paling meriah sambutannya dari masyarakat” (Ulasan Ustaz Zaharudin mengenai isu ini, sila klik ini)

Saya tidak rasa orang ramai gembira dengan pengumuman ini (lihat komen Datuk Ahmad A Talib dan Penarik Beca). Saya sependapat dengan orang ramai, kenaikan ini amat mendadak. Ditambah lagi dengan kenaikan takrif elektrik mulai bulan Julai nanti pasti akan membebankan pengguna sekaligus orang ramai yang berpendapatan sederhana dan rendah.

Bahang akibat kenaikan harga minyak ini mula terasa. Sudah pasti akan berlaku kenaikan harga barang, tambang bas, dan lain-lain. Bagi yang berpendapatan lebih mula memasang engin NGV sebab harga NGV kekal. Cadangan agar orang ramai menggunakan pengangkuan awam bukan jalan penyelesaian mutlak bagi mengantikan penggunaan motor dan kereta. Ini kerana Kereta dab motorsikal dah jadi satu keperluan hidup masa kini.  

Lebih mengejutkan bila melihat fakta harga minyak dunia dari blog ini :

Walaupun apapun yang bakal berlaku akibat kenaikan harga minyak ini, hidup perlu diteruskan. Gaya hidup ahli rumah perlu berubah kepada lebih lebih dan lebih sederhana. Yang pasti jumlah gaji tidak seberapa yang diterima  setiap bulan ini terpaksa dicatu lagi. Hrmmm, memang gawat…

p/s : Nasihat Irfan Khairi dalam isu ini ada benarnya..