NASYID : Kehidupan

Kehidupan
Album :
Munsyid : Inteam (duet bersama Nazrey Raihan)
http://liriknasyid.com

Kesenangan mendatang tak akan selamanya,
begitula selepas susah ada kesenangan,
seperti selepas malam datangnya siang,
oleh itu waktu senang jangan lupa daratan..

Gunakan kesempatan untuk kebaikan,
sebelum segalanya terlepas dari gegaman,
kelak menyesal nanti tak berkesudahan,
apa gunanya sesalan hanya menekan jiwa..

Jangan difikir derita akan berpanjangan,
kelak akan membawa putus asa pada tuhan,
ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
setelah kabus berlalu pasti cerah kembali..

Ujian adalah tarbiah dari Allah,
apakah kita akan sama ataupun sebaliknya,
kesenangan yg datang selepas kesusahan,
semuanya adalah nikmat dari Tuhan..

Advertisements

Sebab Gagal Temuduga

A- Penemuduga
B- Orang yang ditemuduga

SI TUASI 1
A : Ada boyfriend?
B : Ada.
A : Dia bekerja dalam negara ke?
B : Oh tidak. Dia bekerja di luar
negara.
A : Maaf, syarikat kami tidak boleh
terima kamu bekerja di sini.
B : Mengapa ?? (nada terkejut)
A : Emm… kamu mesti tidak akan lama
bekerja di sini dan yang paling
penting syarikat tidak akan mampu
membayar bil panggilan antarabangsa
kamu .
SITUASI 2
A : Kamu ada teman wanita?
B : Tiada.
A : Tak cuba untuk dapatkan seorang
ke?
B : Pernah mencuba tapi tak berjaya.
A : Pernahkah kamu terfikir untuk
mendapatkan kerja terlebih dahulu dan
kemudian barulah mencari teman wanita.
B : Saya mementingkan kerjaya dan buat
masa sekarang saya tidak mahu
memikirkan perkara (cinta) tersebut.
Itu urusan peribadi.
A : Nampaknya saya tidak dapat
menggaji kamu.
B : Tapi kenapa encik?
A : Kamu lemah kemahiran berkomunikasi
dan tiada keakinan diri, itu saja.

SITUASI 3
A : Kamu nampak cantik dan bergaya.
Tentu kamu sudah mempunyai teman
lelaki kan??
B : (Tersenyum bangga). Emm ya saya.
A : Sudah tentu dia seorang yang kaya
(sambil mengurut janggut).
B : Tuan memang bijak. Dia antara yang
terkaya dalam negara ini dan memiliki
syarikat besar.
A : Oo begitu rupanya. Cik maaflah
saya tidak dapat menerima kamu bekerja
di sini kerana teman lelaki kamu
sendiri pun tidak menerima kamu
bekerja di syarikatnya. Ini kan pula
saya.
B: Tapi..tiada jawatan yang sesuai
dengan saya di syarikatnya.
A : Jadi apa jawatan yang sesuai
dengan kamu?
B : Setiausaha.
A : Maaf sekali lagi. Kamu tidak layak
bekerja di sini kerana kecantikan kamu
akan menjejaskan semangat kerja
pengurus kami.
B : Tapi saya bukannya cantik sangat
pun encik.
B : Haa…lagi bermasalah sebabnya
pengurus saya pasti tidak berminat
dengan kamu
A : Gulp…

SITUASI 4
A : Ada girlfriend?
B : Ada.
A : Cantik tak dia?
B : Biasa je.
A : Hmm…maaflah kamu tidak layak
bekerja di sini.
B : Tapi kenapa encik ?
A : Syarikat kami terlibat dalam
perniagaan berkaitan seni dan
memerlukan seseorang yang berseni.
Tetapi kamu langsung tidak mempunyai
ciri-ci ri tersebut. Teman wanita pun
biasa je.
B : Haa…(melopong)

p/s: -) Ada mesej yang disampaikan walaupun hanya untuk hiburan ringan…hehehe

Anda Telah Bersedia Untuk Bercouple Jika…

Anda telah bersedia untuk bercouple jika…

Niat anda memang untuk berkahwin dengan si dia demi menjaga agama dan akhlak agar sentiasa terpelihara.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika…

Niat anda hanya untuk suka-suka atau ingin berseronok-seronok demi melayani kehendak nafsu semata-mata.

Anda telah bersedia untuk bercouple jika…

Sudah punya kekuatan dan ketahanan diri untuk tidak terlibat dengan perkara-perkara yang diharamkan oleh agama seperti berdua-duaan di tempat yang sunyi, berpegangan tangan dan tindakan-tindakan yang membawa kepada ‘muqaddimah’ zina.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika…

Masih sukar mengawal nafsu dan tidak punya keyakinan untuk menahan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan negatif seperti berpegangan tangan, menyentuh dan..

Anda telah bersedia untuk bercouple jika…

Sudah lepas ilmu ‘fardhu ain’ dan mempunyai tahap pencapaian akademik yang baik dalam pengajian anda. Atau sebaik-baiknya sudah mempunyai pekerjaan yang tetap.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika…

Masih kandas ilmu fardu ain, mengaji al-Quran pun lintang pukang dan punya masalah besar dalam pelajaran. Atau anda adalah penganggur yang masih tercari-cari pekerjaan..

Anda telah besedia untuk bercouple jika..

Sudah istiqamah menjaga solat lima waktu, berpuasa di bulan ramadhan dan sedaya upaya menjadi muslimin dalam erti kata yang sebenar.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika..

Mengucap dua kalimah syahadah pun belum fasih, solat jarang-jarang, puasa kadang-kadang…aduhai!

Sumber : Seloka  Ustaz Zamri (Mari Mengaji).

Seloka Rumahtangga

i )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “Apa yang ayang inginkan..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “Setiap tahun saya berikan…tak cukup lagi ke ?”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “bukan harijadi awak dah lepas ke?”…

ii )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “takpe, biar abang masak..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “masak jer la apa2 jer..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : ” bakar je lar dapur tu…”

iii )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang mengandung..”
Suami : “Abang tak sabar nak lihat anak kita..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Abang tolong buat susu anak..”
Suami : “Abang mengantuk laa..ayang buat laaa..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : ” Cuba awak tegur anak tu sikit..”
Suami : “Haiii..anak awak..memang ikut mak…gerenti bengong nyer…”

iv)
Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : “OK..no problem..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : “Saya penat, awak ajelahh yang buat..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : ” apa kata awak masak, awak kemas, awak buat sumer …saya sibuk nak baca suratkabar ni, nak amik tau perkembangan dunia…”