18 Tahun +++

Sejarah telah membuktikan bahawa jutaan malah lebih ramai daripada itu, jatuh tersungkur dan musnah gara-gara tergila-gilakan dengan satu perkara; seks. Nafsu yang buas sering membuatkan manusia yang sebaik-baik kejadian menjadi sama taraf dengan binatang, malah lebih teruk daripada itu.

Manusia menjadi semulia-mulia kehidupan yang diciptakan Allah swt hanya disebabkan oleh sebuah makhluk iaitu akal. Apa sebenarnya yang membezakan kita dengan binatang? Jika kita lihat dari segi saintifik, manusia dikelaskan sebagai mamalia dalam kingdom anamalia dan jika lihat sama sahaja ciri-ciri manusia dengan binatang. Malah dalam ilmu mantik manusia dikatakan sebagai “haiwan yang berakal.”

Jadi, apa kaitan antara nafsu manusia dengan senjata Yahudi untuk menguasai dunia dengan pornografi? Adakah dengan menggunakan nafsu manusia yang sememangnya cenderung keiinginannya terhadap seks ini dapat membuatkan mereka menguasai dunia ini?

Jawapannya adalah YA! Yahudi sungguh bijak mempermainkan nafsu manusia untuk mencapai cita-cita mereka untuk menguasai dunia ini. Statistik menunjukkan bahawa industri pornografi di Amerika sahaja telah mencatatkan keuntungan sebanyak USD 2.3 billion setahun!! Tidakkah ini satu pendapatan yang lumayan.

Prosefor Yahudi Pengajian Sejarah Amerika di University Aberdeen di UK, Prof. Nathan Abrams. Dia bangga yang Yahudi adalah kuasa penggerak kepada industri pornografi moden dan motivasi mereka adalah untuk memusnahkan moral umat Islam dengan pornografi!

Kajian menunjukkan bahawa dengan merangsangkan otak dengan seks, hormone yang dirembeskan oleh otak akan membuatkan sinaps sel-sel otak menjadi semakin longgar dan akibatnya adalah otak menjadi lemah dan daya ingatan menjadi semakin lemah.

Pornografi merosakkan umat Islam dengan memupuk seks bebas dan keterbukaan seks yang menjadi satu perkara yang terlarang dalam Islam. Malah dalam surah al-Israa’ ayat 32 Allah s.wt telah berfirman,

“Jangan kamu menghampiri zina. Sesungguhnya ia adalah perkara yang sangat keji dan jalan yang sangat jahat.”

Zina adalah satu perkara yang sangat berbahaya dalam masyarakat dan mampu menjadi satu barah yang sangat kronik jika dibiarkan beretrusan dalam masyarakat. Zina menghakis rasa malu kita terhadap yang bukan muhrim. Zina mengakibatkan adap sopan yang selama ini kita dididik supaya menjaganya hancur. Zina mewujudkan melahirkan nafsu syahwat yang tinggi dan menyebabkan kita ketagih dengannya. Malah zina juga mampu merosakkan ukhwah antara keluarga, sahabat, jiran tetangga dan masyarakat.

Yahudi sememangnya terkenal dengan sikap keangkuhannya yang melampau dari dulu, kini dan selamanya. Manakan tidak berapa banyak rasul-rasul yag diutuskan kepada bangsa Yahudi dan berapa ramai yang mengikut ajaran nabi-nabi terbebut? Malah sanggup untuk mereka membunuh nabi-nabi dan mendustakan rasul-rasul! Mereka pernah diberi makanan daripada syurga iaitu Salwa dan Manna tetapi tidak bersyukur! Hasrat mereka untuk menguasai dunia dengan berpusatkan Palestin sentiasa dipahatkan dalam sanubari mereka semenjak kecil lagi. Jika kita meihat keaadaan sekarang apa yang tidak dikuasai Yahudi? Media? Ekonomi? Senjata? Teknologi sains? Ilmu pengetahuan? Dan kini, pornografi

Mereka sedar bahawa umat Islam merupakan satu umat yang kuat dan sukar untuk dikalahkan. Mereka sedar bahawa kekuatan umat Islam adalah terletak pada Roh. Selagi mana mereka berpegang pada al-Quran dan Hadis, selagi itu kekuatan itu akan kekal. Mereka juga sedar bahawa satu masa nanti akan lahir generasi baru yang akan mengembalikan sinar cahaya Islam.

Perkara ini mesti dihentikan! Ya, dengan menjadikan jiwa remaja Islam lemah, tidak kisah lagi dengan masa depan Islam, tidak peduli lagi dengan perintah Allah dan Rasulnya, tidak kisah lagi dengan kemajuan umat dan negara, tidak peduli lagi dengan nasib umat Islam yang ditindas! Semuanya bermula dengan pornografi. Menamkan rasa syahwat yang menggila dan tidak dikawal dalam diri remaja.

Bermula dengan melihat bahan-bahan lucah, kemudian onani dan kemudiannya zina.

Apabila sudah ketagih, perkara lain tidak dilihat melainkan porno! Buka internet hanya untuk porno, bukan untuk mencari maklumat. Berjumpa perempuan bukan untuk berbincang hal-hal penting sebaliknya memuaskan nafsu.

Sedarlah umat Islam tentang perkara yang bahaya ini. Allah tidak menghalang seks sebaliknya ia menjadi satu ibadah yang sangat nikmat sekiranya halal. Cubalah bersabar untuk sementara waktu. Bina jiwa yang kuat yang tidak terikat dengan perkara-perkara yang melalaikan ini. Hentikan segera jika melakukannya. Ingatlah keseronokan sementara tidak menjamin kebahagiaan yang kekal. Semoga Allah memberi kekuatan untuk kita melawan nafsu ini.

Kasut tumit tinggi bahaya – CAP

Info daripada Utusan Malaysia

PULAU PINANG 8 Mei – Berkasut tumit tinggi memang kegemaran sebahagian besar wanita kerana selain menjadi sebahagian daripada fesyen, penampilannya akan nampak lebih bergaya dan elegan apabila mengenakan kasut bertumit tinggi.

Bagaimanapun, kecenderungan ini boleh mengundang bahaya dan masalah kesihatan lebih-lebih lagi bagi wanita hamil.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) S. M. Mohamed Idris berkata, kasut tumit tinggi direka untuk menolak dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga spina dan pinggul terkeluar daripada kedudukan asalnya dan menimbulkan masalah kesihatan bukan sahaja kepada kaki tetapi keseluruhan badan.

Katanya, CAP juga mendapati kasut tumit tinggi jika dipakai terlalu lama boleh menyebabkan kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul.

”Selain itu ia juga boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian rahang, leher dan kepala, gangguan kitaran haid malah membawa kepada masalah kesuburan,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Menurut beliau, berkasut tumit tinggi selama bertahun-tahun akan menyebabkan tendon Achhilles menjadi pendek hingga menyebabkan sakit tumit.

Tambahnya, memakai kasut tumit tinggi mengubah cara jalan seseorang dengan mengenakan pusat graviti ke atas bebola kaki dan meletakkan tekanan berlebihan sehingga 26 peratus pada lutut iaitu kes biasa osteoprosis.

”Hasil kajian pakar pembedahan ortopedik dari Kolej Perubatan Baylor, Houston, Profesor Madya Dr. John Marymont, seseorang yang memakai kasut bertumit 2.5 inci memberi 50 peratus manakala kasut bertumit 3 inci memberi 76 peratus tekanan pada kaki.

”Masalah lebih menyakitkan berkaitan pemakaian kasut tumit tinggi ialah neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan,” katanya.

Jelasnya, ia kemudian akan menekan saraf dan tisu mula terbentuk di sekitar saraf yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan mungkin perlu dilakukan untuk memulihkannya.

Kecacatan Haglunds juga, katanya, sering dialami wanita berkasut tumit tinggi yang mana berlaku pembesaran tulang bahagian belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan menyakitkan.

”Masalah yang biasa berlaku ialah pergelangan kaki terseliuh kerana sukar mengimbang badan kerana memakai kasut tumit tinggi.

”Sehubungan itu CAP menasihati kaum wanita agar berhenti menyeksa tubuh mereka dengan mengelak kasut tumit tinggi yang boleh menyelamatkan diri daripada mengalami pelbagai masalah kesihatan,” jelasnya.

Sebab Gagal Temuduga

A- Penemuduga
B- Orang yang ditemuduga

SI TUASI 1
A : Ada boyfriend?
B : Ada.
A : Dia bekerja dalam negara ke?
B : Oh tidak. Dia bekerja di luar
negara.
A : Maaf, syarikat kami tidak boleh
terima kamu bekerja di sini.
B : Mengapa ?? (nada terkejut)
A : Emm… kamu mesti tidak akan lama
bekerja di sini dan yang paling
penting syarikat tidak akan mampu
membayar bil panggilan antarabangsa
kamu .
SITUASI 2
A : Kamu ada teman wanita?
B : Tiada.
A : Tak cuba untuk dapatkan seorang
ke?
B : Pernah mencuba tapi tak berjaya.
A : Pernahkah kamu terfikir untuk
mendapatkan kerja terlebih dahulu dan
kemudian barulah mencari teman wanita.
B : Saya mementingkan kerjaya dan buat
masa sekarang saya tidak mahu
memikirkan perkara (cinta) tersebut.
Itu urusan peribadi.
A : Nampaknya saya tidak dapat
menggaji kamu.
B : Tapi kenapa encik?
A : Kamu lemah kemahiran berkomunikasi
dan tiada keakinan diri, itu saja.

SITUASI 3
A : Kamu nampak cantik dan bergaya.
Tentu kamu sudah mempunyai teman
lelaki kan??
B : (Tersenyum bangga). Emm ya saya.
A : Sudah tentu dia seorang yang kaya
(sambil mengurut janggut).
B : Tuan memang bijak. Dia antara yang
terkaya dalam negara ini dan memiliki
syarikat besar.
A : Oo begitu rupanya. Cik maaflah
saya tidak dapat menerima kamu bekerja
di sini kerana teman lelaki kamu
sendiri pun tidak menerima kamu
bekerja di syarikatnya. Ini kan pula
saya.
B: Tapi..tiada jawatan yang sesuai
dengan saya di syarikatnya.
A : Jadi apa jawatan yang sesuai
dengan kamu?
B : Setiausaha.
A : Maaf sekali lagi. Kamu tidak layak
bekerja di sini kerana kecantikan kamu
akan menjejaskan semangat kerja
pengurus kami.
B : Tapi saya bukannya cantik sangat
pun encik.
B : Haa…lagi bermasalah sebabnya
pengurus saya pasti tidak berminat
dengan kamu
A : Gulp…

SITUASI 4
A : Ada girlfriend?
B : Ada.
A : Cantik tak dia?
B : Biasa je.
A : Hmm…maaflah kamu tidak layak
bekerja di sini.
B : Tapi kenapa encik ?
A : Syarikat kami terlibat dalam
perniagaan berkaitan seni dan
memerlukan seseorang yang berseni.
Tetapi kamu langsung tidak mempunyai
ciri-ci ri tersebut. Teman wanita pun
biasa je.
B : Haa…(melopong)

p/s: -) Ada mesej yang disampaikan walaupun hanya untuk hiburan ringan…hehehe

Dua Pesta Buku Terkini

Bagi seorang yang suka membaca buku, pengemar dan pencinta ilmu, Pesta Buku pasti tempat yang ‘WAJIB’ dikunjungi. Setelah tamat Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, kini ada dua Pesta Buku yang menarik untuk dikunjungi.

1) PESTA BUKU SELANGOR

Tarikh : 25 Julai hingga 3 Ogos 2008

Tempat : Kompleks PKNS, Shah Alam

Rujuk : http://www.pestabukuselangor.com

2) PESTA BUKU MALAYSIA 2008

Tarikh : 31 Julai hingga 3 Ogos 2008

Tempat : PWTC

Rujuk : http://www.pestabukumalaysia.com

Pelbagai acara dan tawaran yang menarik sepanjang dua pesta buku ini. Kunjungilah sambil menambah ilmu dengan banyak membaca. Jangan lupa, bawa keluarga dan anak-anak..

Berapa ramai lelaki boleh jadi imam?

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

“Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!”

Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawablah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

“Habis sekarang kenapa tidak belajar?” Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.

“Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!” Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.

Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

“Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?” Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita ini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

Kredit : TKOdaily.net

Dari KFC ke RFC

Bagi orang yang terlibat dengan MLM, pasti pernah mendengar Syarikat HPA . HPA ialah satu syarikat bumiputra Muslim Malaysia yang mengeluarkan produk berasaskan herba. Syarikat ini merupakan antara syarikat MLM yang terbesar di Malaysia. Antara produk HPA yang terkenal dan popular ialah Jenama Kopi Radix. (Pasti pernah dengar iklannya, ‘Mai secawan‘)

Kini HPA maju setapak lagi dalam menyediakan produk yang halal dan berkualiti kepada orang ramai apabila membuka restoren pertamanya, Radix Fried Chikcken (RFC). Restoren ini telah dibuka pada 25 Februari yang lalu di Lagenda Heights, bersebelahan Village Mall di Sungai Petani, Kedah Darul Aman.

Menurut Pengarah Urusannya, Tuan Haji Ismail Ahmad berkata, HPA mensasarkan membuka 20 cawangan RFC menjelang akhir tahun 2009. Selain itu, HPA menawarkan sistem francais kepada 500,00 ahlinya di Malaysia untuk membuka cawangan RFC di seluruh negara termasuk Sabah dan Sawarak.

Kenapa RFC dibuka?


“RFC adalah jawapan kepada pelbagai masalah yang membelenggu masyarakat kebelakangan ini, terutama ayam yang dikhuatiri disuntik vaksin haiwan seperti babi yang bukan saja haram kepada umat Islam, tetapi berbahaya kepada kesihatan manusia keseluruhannya.

“Di RFC, kami menggunakan ayam organik yang diternak sendiri HPA yang dijamin bebas daripada vaksin kerana menggunakan herba sebagai makanannya seperti daun mambu, kunyit dan Tongkat Ali.

“Pada masa sama, semua produk digunakan di dalam RFC adalah keluaran HPA yang berasaskan herba dan bebas daripada bahan kimia termasuk sos, minuman dan lain-lain,” katanya ketika majlis pelancaran RFC.

Menu yang disediakan, pasti menyelerakan. Selain Ayam goreng asli dan pedas yang menggunakan ramuan herba terpilih, RFC juga menyediakan pelbagai set makanan lain termasuk buger, sosej, kentang goreng dan putar, sayur bermayonis dan ais krim. RFC turut menyediakan minuman Kopi Radix, Cola Radix, Sarsi Radix selain jus roselle dan mangga.

Bagi yang berpeluang ke Sungai Petani, singgah-singgahlah ke RFC ini. Dibuka setiap jam 10.30 pagi hingga 11.00 malam setiap har. Pasti terangkat…

Rujuk : Laman Web HPA

Debat Anwar-Shabery Cheek : Hari Ini Bentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak

Akhirnya debat yang ditunggu-tunggu oleh semua rakyat Malaysia telah berjalan lancar semalam. Debat yang melibatkan dua pemimpin yang mewakili pimpinan kerajaan dan wakil pimpinan pembangkang. Peminpin yang dimaksudkan Dato’ Ahmad Shabery Cheek (Menteri Penerangan Malaysia) dan Dato’ Seri Anwar Ibrahim (Penasihat Parti Keadilan Rakyat). Dianjurkan oleh Agenda Daily, debat bertajuk Hari Ini Bentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak’, diadakan pada di Balai Budaya Tun Syed Nasir, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Debat ini amat istimewa. Ia diadakan ala debat pemilihan Presiden Amerika. Dipengerusikan oleh Datuk Johan Jaafar, secara keseluruhannya ia dijalankan sebanyak 5 pusingan. Lebih menarik lagi, soalan yang diajukan bukan sahaja dari pengerusi majlis sahaja, malah ia turut melibat wakil pedebat. Wakil pihak Dato’ Ahmad Shaberyi ialah Tan Sri Prof. Dr. Nordin Kardi, Naib Censelor Universiti Utara Malaysia (UUM) manakala Encik Zulkifli Sulung (Pengarang Eksekutif Akhbar Siasah) mewakili pihak Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Syukur al-hamdulillah, walaupun hanya 200 orang dibenarkan hadir majlis debat ini (50 orang jemputan dari pihak Dato’ Ahmad Shabery Cheek, 50 orang jemputan dari pihak Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan bakinya jemputan pihak penganjur) dan tidak dibenarkan berkumpul di depan DBP (atas faktor keselamatan), Debat ini dapat disaksikan oleh rakyat seluruh negara kerana ia dipancarkan secara lansung di kaca TV.

Siapa yang menang dalam debat ini? Itu bukan persoalan yang penting. Yang paling penting rakyat dapat menilai isu kenaikan minyak ini secara rasional, tidak hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja. Kesimpulan yang penting dari debat ini, pihak kerajaan mempertahankan tindakan menaikkan harga minyak dari RM1.92 ke RM 2.70 sebagai satu tindakan yang terpaksa dilakukan atas faktor kenaikan harga minyak dunia, manakala Dato’ Seri Anwar membentangkan gagasan dan mekanisma yang boleh dilakukan untuk meredakan beban rakyat iaitu menurunkan harga minyak pada esok harinya jika pihak pembangkang mengambil tampuk pemerintahan. (Lihat ulasan menarik daripada Haji Shamsudin Othman ).

Bagi yang tidak dapat menyaksikan debat bersejarah ini, lihat bingkisan ini.

Bahagian 1

Bahagian 2

Bahagian 3

Bahagian 4

Bahagian 5

Seloka Rumahtangga

i )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “Apa yang ayang inginkan..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “Setiap tahun saya berikan…tak cukup lagi ke ?”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?”
Suami : “bukan harijadi awak dah lepas ke?”…

ii )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “takpe, biar abang masak..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “masak jer la apa2 jer..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : ” bakar je lar dapur tu…”

iii )

Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang mengandung..”
Suami : “Abang tak sabar nak lihat anak kita..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Abang tolong buat susu anak..”
Suami : “Abang mengantuk laa..ayang buat laaa..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : ” Cuba awak tegur anak tu sikit..”
Suami : “Haiii..anak awak..memang ikut mak…gerenti bengong nyer…”

iv)
Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : “OK..no problem..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : “Saya penat, awak ajelahh yang buat..”

Penghujung perkahwinan
Isteri : “Ayang masak, abang kemas rumah ye..”
Suami : ” apa kata awak masak, awak kemas, awak buat sumer …saya sibuk nak baca suratkabar ni, nak amik tau perkembangan dunia…”

Di Sebalik Fenomena Harga Minyak Naik..

BEZA KUANTITI BAGI SETIAP RINGGIT… Azhan Sharom, 23, yang ditemui di Jalan Batu Buruk, Kuala Terengganu, Terengganu menunjukkan botol berisi minyak bagi setiap ringgit yang dibelanjakan. Kuantiti botol kiri berdasarkan harga lama manakala yang kanan pula jika mengikut harga baru, berkuat kuasa tengah malam tadi.   (Ihsan mSTAR)

Tepat jam 12.00 malam bertarikh 5 Jun 2008, harga minyak di seluruh Malaysia dinaikkan dari RM 1.92 seliter ke RM 2.70 seliter kenaikan sebanyak 40% atau RM 0.78). Ketika pengumuman kenaikan harga minyak ini diumumkan oleh PM (lihat ini), saya berada di Ipoh. Pada ketika itu saya sibuk bersama keluarga.

Maka bermulakah satu drama yang menarik di semua stesen minyak. Bagai satu pesta, orang ramai berpusu-pusu ke stesen minyak. Tujuannya hanya satu, ‘memenuhkan tangki minyak mengikut harga lama‘. Pada ketika ini bukan hanya Petronas sahaja yang penuh bersesak-sesak melayan pemandu, stesen minyak lain juga menghadapi senario yang sama. Pemandu pula tidak hanya orang Melayu, orang Cina dan India pun sama. Stesen minyak penuh sesak dengan kereta, motorsikal malah lori pun sama. Jalan-jalan yang sebelum ini lengang jadi jem sehingga berkilo-kilometer. Ini hanya sebab beratur menunggu giliran mengisi minyak.

Mungkin benar kata Ustaz Zaharuddin, “Di Malaysia kita ini, sebenarnya banyak isu selain kenaikan harga, kita ada isu murtad, riba, syirik, bomoh, tangkal, zina, maksiat, culik, sumbang mahram dan pelbagai lagi. Namun dalam banyak-banyak isu, isu kenaikan harga beras dan minyak ini paling meriah sambutannya dari masyarakat” (Ulasan Ustaz Zaharudin mengenai isu ini, sila klik ini)

Saya tidak rasa orang ramai gembira dengan pengumuman ini (lihat komen Datuk Ahmad A Talib dan Penarik Beca). Saya sependapat dengan orang ramai, kenaikan ini amat mendadak. Ditambah lagi dengan kenaikan takrif elektrik mulai bulan Julai nanti pasti akan membebankan pengguna sekaligus orang ramai yang berpendapatan sederhana dan rendah.

Bahang akibat kenaikan harga minyak ini mula terasa. Sudah pasti akan berlaku kenaikan harga barang, tambang bas, dan lain-lain. Bagi yang berpendapatan lebih mula memasang engin NGV sebab harga NGV kekal. Cadangan agar orang ramai menggunakan pengangkuan awam bukan jalan penyelesaian mutlak bagi mengantikan penggunaan motor dan kereta. Ini kerana Kereta dab motorsikal dah jadi satu keperluan hidup masa kini.  

Lebih mengejutkan bila melihat fakta harga minyak dunia dari blog ini :

Walaupun apapun yang bakal berlaku akibat kenaikan harga minyak ini, hidup perlu diteruskan. Gaya hidup ahli rumah perlu berubah kepada lebih lebih dan lebih sederhana. Yang pasti jumlah gaji tidak seberapa yang diterima  setiap bulan ini terpaksa dicatu lagi. Hrmmm, memang gawat…

p/s : Nasihat Irfan Khairi dalam isu ini ada benarnya..

 

Memperingati 60 Tahun Nakbah Di Palestin

Mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa 15 Mei 2008 yang lalu adalah ulangtahun ke-60 penubuhan negara haram Israel. Rampasan tanah Palestin yang ada di dalamnya Masjidil Aqsa (tempat Nabi s.a.w. Mikraj ke langit dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj) oleh Israel adalah tragedi paling besar tercatat dalam sejarah Arab dan Islam.

Bermula dari tarikh 15 Mei 1948 lah mengakibatkan beribu-ribu para pejuang dan penduduk Palestin gugur syahid, jutaan pelarian Palestin yang meninggalkan tanahairnya sendiri akibat pebcerobohan ini, masyarakat Palestin berhadapan masalah pengangguran dan cacat anggota. Tidak kurang juga ramai anak-anak Palestin menjadi yatim kerana kehilangan ibubapa dan isteri menjadi janda kerana kehilangan suami yang terkorban mempertahankan Palestin dari terus dijajah dan dicabuli oleh tentera Israil ini.

Seharusnya sebagai orang Islam, kita perlu prihatin terhadap peristiwa penting ini dan tida duduk diam melihat kekejaman ini berterusan. Marilah kita berdoa agar Al-Aqsa tetap dalam keadaan selamat dan semoga Allah membuka pintu hidayah kepada kita untuk bangkit memperjuangkan Palestin dan Islam .

Lihat entri ini untuk renungan kita semua :

  1. Nakbah 60 Tahun
  2. Sempena Nakbah 60 Tahun Palestin
  3. 60 Tahun Terjajah, Hamas Kukuhkan Strategi Perjuangan.
  4. Khutbah Memperingati 60 tahun Nakbah di Palestin  
  5. Nakbah: Bukan Lagi Harus Meratap!
  6. Masjid Aqsa Bakal Runtuh ?
  7. Baitul Maqdis Tanggungjawab Setiap Muslim
  8. Kewajiban Umat Islam Terhadap Palestin
  9. Meniti Jalan Ke al-Aqsa